tisdag 24 januari 2012

Mr. coco-pilot

Tänkte förklara lite hur det går till när man flyger. Flygplanet har två Piloter.

Kaptenen i flygplanet sitter i den vänstra stolen. I den här branschen oftast en äldre man. I det här fallet Kapten Peter. Fyra ränder på axeln och armen. Han har befälet över planet och har det sista ordet och det yttersta ansvaret. Det är även kaptenen som taxar ut och in planet från gate till start och landningsbana. Det gör han med en liten ratt som han styr med vänster hand. Alltså inte rodret som man flyger med uppe i luften som ni ser på bild.

Vid sin högra sida har kaptenen sin styrman. Oftast något yngre och några färre år bakom spakarna. På denna flygning Isabel. Styrman kan även i folkmun kallas för copilot.

Kapten och Styrmannen (två-tre sträck på axeln beroende hur länge man jobbat) flyger varannan sträcka. (flygspråk=leg) Den som flyger landar och lyfter planet. Där i mellan så programmerar och styr han/hon den autopilot som flyger den största delen av flygningen. Den som inte flyger pratar i radion och ser till att den som flyger får rätt kurs, höjd och navigering.

Uppe i luften blir det oftast en massa tid till att prata. Dricka kaffe. Eller bara kolla på den vackra utsikten innan det är dags för att landa. På denna bild är det Isabel som landar (styrman som flyger) på Arlanda i Stockholm. Isabel har den högra handen på rodret och den vänstra på gasen (trotteln) i det här läget har man kopplat ur autopiloten men får hjälp av en röst som berättar hur högt ovanför marken man är i feet. (feet delas i tre så får man en meter) Väl nere på marken när man bromsat så är det kapten som taxar in till gaten med hjälp av sin lilla ratt. (vänster)

Coco-pilot. Det är jag det. Då sitter man på den uppfällbara stolen som bakom de båda piloterna.
Som coco-pilot har man ett mycket tungt ansvar och viktiga funktioner att fylla. Man låser till exempel dörren bakom sig så ingen obehörig kommer in på flightdeck. Man låser upp och tar emot kaffe och mat till piloterna från den snälla flygvärdinnan när det är dags för det. Man ser till att sitt eget headset fungerar som det ska. Ja ni ser utan mig så skulle de inte lyfta några plan från Arlanda. Iaf. inte på ett sånt säkert vis som nu. Säger som Bert Karlsson brukar säga till taxichaufförerna. -Kör mig vart jag vill, jag behövs överallt.

1 kommentar:

Mamma sa...

duktig du är