fredag 17 december 2010

En vecka ett liv.



Ja ni mina vänner livet kan ändra sig snabbt. På någon sekund faktiskt. Levde loppan uppe i Sälen när jag bestämde mig för att jag måste besökta doktorn för att jag hade lite ont i en av mina juveler. Doktorn kände och klämde lite på mig. Bad mig sätta mig ner och frågade om jag hade några anhöriga med mig.
-Ja, min lillebror svarade jag. Det vart tyst i några sekunder sen kom beskedet. Ska vara helt ärlig mot dig sa doktorn. Jag tror du har cancer och jag vill att du åker direkt hem till Stockholm sen i morgon kommer de ta hand om dig på sjukhuset.

En kall pirrande känsla spred sig i hela kroppen. Jag tackade doktorn för det ärliga svaret och reste mig och gick där i från. Efter att dörren slog igen bakom min rygg på väg ut mot bilen brast det totalt. En känsla av overklighet som dränktes i tårar och onda tankar.

Nu har jag varit på sjukhuset här i Sthlm. Fått det bekräftat att jag har en tumör och att den måste tas bort. Förhoppningsvis har den inte spridit sig men de vet vi först när alla provsvaren kommit tillbaka. Är med mina nära och kära varje minut på dygnet. Har försonat mig med tanken och är beredd på att ta striden. Försöker se positivt, äter, vilar och laddar inför det som komma skall. Det kommer bli tufft en tid fram över. Men jag vet att jag kommer klara det och jag ska göra det med bravur.

Ni kanske undrar varför jag skriver det här!? Det är för att jag inte vill att det ska bli massa snack och felaktigheter. För att jag i nuläget inte orkar berätta för varje enskild individ vad jag går igenom just nu och hur jag kommer gör det. Så att folk som smsat och ringt och inte fått svar ska veta att jag är i livet och att jag inte är otrevlig.

Lite små snabba svar på sånt ni undrat över:

*Om jag kommer dö? - Nej jag kommer bli mer levande än någonsin efter det här.
*Om ja kommer kommer bli av med kulorna. -Ja, åtminstone en utav dem. Men kommer om jag vill få nya i supermaterial som gör att suspensoar kommer vara helt o nödigt när det kommer till att spela hockey.
*Om jag kommer kunna få barn. - Troligtvis kommer jag kunna få det på naturlig väg. Annars så har jag backat upp med ett helt gäng härligt ungar som ligger inlåst i ett frysfack i en av Stockholms förorter.

Opererar mig på Onsdag. Om allt går det som det ska får jag komma hem och fira jul. Om jag behöver få cellgifter och strålning vet jag först tre veckor efter operation då det måste tas massa prover på tumören. Jag kommer kunna komma tillbaka till jobbet. Frågan är bara när!

Jag är iaf. jätte glad för allt stöd jag fått av alla. Det är otroligt skönt att känna hur många fina vänner man har som finns där och släpper allt för att hjälpa och finnas till. De kommer jag aldrig glömma. Har fått jätte mycket blommor och andra fina saker. Tack! Men nu kommer jag spendera närmsta tiden på sjukhuset och vill därför inte har mer blommor som kommer stå och vissna medan jag är borta. Vill ni ändå skänka en tanke tycker jag ni ska skänka den till cancerfonden. Det kommer inte hjälpa mig. Men kanske någon annan du älskar eller tycker mycket om. Cancerfonden.se

14 kommentarer:

peter sa...

Såå jävla lycklig. Fick ett underbart samtal från min doktor i kväll. Peter, vi har kollat dina röntgenbilder. Ditt hjärta ser bra ut. Dina lungor är friska. Så som resten av din kropp. Det här ser mycket mycket bra ut.
Ja är så jävla lycklig. Ni kan inte ens vara i närheten av förstå den känslan som jag fick i min kropp. Nu ska jag bara klara av spurten. Nya tag i morgon. Vila, spara krafterna och gå i mål.

Mamma papa sa...

underbara unge, om du visste vad lycklig för din skull, vet att allt kommer att bli bra. Vill du kommer vi upp på Onsdag.ÄLSKAR DIG

Mattias sa...

Om du lyckades lära Jimmy att fotografera kommer det här bli en barnlek i jämförelse.

Du kommer fixa det här, precis som allt annat.

Tack för i går och ta hand om dig!

VHC-bloggen sa...

Oj, vet inte riktigt vad jag ska skriva, jag lurar omkring här på bloggen och läser, kommenterar ibland.
Jag tror du kommer fixa det galant, du verkar inte bara ha "frusen uppbackning" utan även en hel hoper med varmhjärtade människor kring dig.

Har fyra personer i min närhet, i åldrar från 4 till 56 år, som har cancer så jag är (också) givare till CF :)

Massor av lycka till och se till att ladda upp med filmer, böcker, en mjuk säng och en drös med 24/7-människor omkring dig för är det cellgifter du ska få sen kommer du må som en bakfull apa tyvärr...

Ha det så bra du bara kan! :)

jimmy Wixtröm sa...

Det är bara att instämma med Mattias!

Du kommer klara det.

Och Peter om du mår som en bakfull apa så lovar jag att dynga ner mig nått så inniheeeelvete så jag mår sämre än dig. Så har du nått att skratta åt i alla fall:)

J.

Theese Färsjö sa...

Jag är egentligen tom på ord. Vill bara önska dig lycka till. Det kommer att går bra. Stora kramar Therese

Tomas sa...

Följer och läser din blogg hela tiden. Brukar väl inte kommentera så ofta. Men det här kunde jag bara inte låta gå mig förbi.

Skickar en tanke och kan bara ge rådet att försöka hålla humöret uppe (vilket du verkar kunna) och köra på!

/Tomas

Fotograf sa...

Följer likt Tomas er blogg var dag, men kommenterar nästan aldrig. Såg på FB att något hänt, men inte vad förrän nu. Vet inte vad jag ska säga mer än att du kommer ta dig ur det här, har själv några i närheten som har cancer. Tänk bara positivt!

MVH
André

danijelarundqvist sa...

Peter,

Jag har fällt några tårar för dig, även fast jag bara känner din bror. Jag önskar dig all lycka med din operation och med att vinna din troligtvis livs tuffaste match. Jag är övertygad om att du kommer kämpa på och klara det väl. Din familj kommer betyda mycket för dig den närmaste tiden, ta hand om varandra!

MVH Danni

Elin G sa...

Vill bara lämna över en kram, en massa pepp och lycka till. Var tvungen att kolla upp prognosen och den ser ju trots att det är cancer väldigt bra ut. Du klarar det här Peter! Jag hejar på dig.

Kram!

Åsa sa...

Fick höra igår av Monika vad som hänt...
Vi här borta i Karlstad tänker på dig och håller alla tummar o tår för att allt ska gå bra.

Anonym sa...

Brukar smyga i kulissen och följa din/er blogg. Kommenterar aldrig men kände att jag liksom måste skriva några ord.
Du har en härlig livsbejakande inställning till livet. Om flera hade det skulle jorden vara en ännu bättre plats. :) Detta fixar du.:)
Ha en fin och bra jul tillsammans med nära och kära.

Lensbabie

Nini sa...

Hade ingen aning. Kom hit via kommentarer på FB. Du fixar det här, det är jag övertygad om. Kram, Nini.

Anonym sa...

Hej! Jag känner dig inte Peter. Jag hamnade på den här bloggen av en slump. Det vore löjligt av mig att påstå att jag vet vad du och din familj går igenom just nu. Det vet jag inte. Däremot så har jag sett bekanta som kämpat mot cancer och jag ville bara säga att ge aldrig upp. Kämpa på. Du kommer att klara det här. Jag har läst igenom en del av bloggen och en sådan levnadsglad person som du kommer naturligtvis att klara av det här, hur svårt det än känns.