måndag 24 maj 2010

Varning för långt inl(ÄGG)!

Det här med ägg är ju en viktig och intressant del för mig. Jag älskar ägg. I alla dess former. Stekta, scrambled, pocherade, kokta – allt slinker ner, i mängder.
Men låt oss fokusera på det här med kokta ägg. Det är ju liksom en hel vetenskap.
Själv vill jag att ägget ska vara exakt som det under på bilden. Det vill säga att vitan ska vara genomkokad. Den får inte vara sladdrig, det är äckligt. Sen ska gulan liksom vara halvfärdig. Den ska vara rinnig fast ändå inte så rinnig att den är vattnig i konsistensen. Den ska vara tjockt rinnig liksom. Kan få vara näst intill fast i sin konsistens i det yttre delarna som gränsar mot vitan så att säga. Exakt så är ägget under. Skulle ha kunnat plocka upp det 20 sekunder tidigare också, och det hade fortfarande funkat. Men inte annars.
Jag har ju experimenterat med det här bra länge som ni förstår. Och nu har jag sedan en tid tillbaka hittat den perfekta formeln. Jag kokar upp vattnet. Och när jag i det kokandet vattnet lägger i äggen med yppersta försiktighet så slår jag EXAKT samtidigt igång timern som finns på keramikhällen på ÅTTA minuter. När det sedan piper efter åtta minuter bokstavligen rusar jag iväg och tar bort plattan. Det får inte tummas på. Sen ska de sköljas i kallt vatten i cirka 30-40 sekunder. De får inte bli kalla, det är äckligt. Men skalet måste gå lätt att ta bort. Sedan äts äggen (alltid ett om det är mitt i veckan, två om det är på helgen) med fördel med Abbas extrarökta, extra fina kaviar.
Där har ni det: Vägen till det perfekt kokta ägget.

Så, nu har jag bara två frågor, ni kanske skulle kunna hjälpa mig med i äggvärlden.

1. Hur gillar ni själv era ägg? Har ni några tips på nåt jag bör testa? Jag är öppen för allt när det gäller ägg.

2. Kan nån förklara för mig varför precis alla jävla hotell (5-stjärniga lyxschabrak inkluderat) INTE kan koka ägg på ett vettigt sätt? Antingen är de så lösa att de lika gärna kunde ha plockat dem ur hönan och lagt dem i korgen på frukostbuffén. Eller så är de så hårda att du kan spela pingis med dem och gulan har liksom blivit grön för att de är så jävla överkokade. Va? Va? Ska det va så? Va?

Men annars – fan vad fint det är med ägg ändå.


6 kommentarer:

VHC-bloggen sa...

Jag vill ha mina kokta ägg som du, fast jag fegar lite och tar vanlig mes-Kalles på :)
Men sen finns det verkligen inget godare än äggröra! Eller stekta ägg på vanlig limpmacka. *funderar*
Hmm... jag gillar visst också ägg. :)

Hett tips för hotellfrukostar - Låt bli äggen och slipp besvikelsen. Tror det blir så där för att de stoppar ner sjuhundraarton ägg i en gigantisk kastrull och då blir det knas...

Tobbe sa...

VHC-bloggen: Skönt att höra att jag har en broder med mig i valet av hur det kokta ägget ska vara. : )
Ja visst, det enklaste är ju att skita i hotellens värdelösa ägg. Men va fan, om man driver ett flott hotell, då borde ju den där jäkla restaurangchefen inse att han har en chans att sticka ut gentemot andra hotell genom att lägga kraft på äggen. Fan, blir ju nästan lite upprörd här när jag tänker på det, hehe.

Gluddmob sa...

Det är en viktig fråga du lyfter, och jag tycker det är på tiden att någon engagerar sig i frågeställningar av den här typen. Frågor som - kan tyckas - känns obehagliga att ställa, men som ändå måste ställas.
Även jag, om blått en pant i livets stora spel, är mycket (för att inte till och med säga oerhört) avogt inställd till den gängse äggproduktionen på hotell runt om i världen. Man tycks behandla äggkokandet som en exakt vetenskap, med lappar som stipulerar "hard boiled" och "soft boiled" utan att äggens konsistens för den sakens skull skiljer sig nämnvärt. Dessutom har man mage att ibland skriva "Boild 3 minutes" eller dylikt, som om det skulle vara en indikation av något slag. Spisar, koktider, kokkärl och inte minst äggkvalitet skiljer sig ju markant från område till område samt från fabrikat till fabrikat.
I mitt enkla hem kokar jag upp vattnet tillsammans med ägget, därefter begagnar jag mig av en koktid från "uppbubblingen" fram till avlsutat kok på exakt fyra och en halv minut. Det här förutsätter dock att jag använder ett mindre aluminiumkärl, att ägget är till två tredjedelar täckt i vatten samt att ägget är av typen "extra gul gula" och inhandlat på Sjövikshallen. Helt annan kokteknik bör till exempel tillämpas vid besök hos mina föräldrar i Värmland, där såväl material som råvaror skiftar kraftigt mot de jag begagnar mig av här.

Tobbe sa...

Gluddmob: Mycket fint sammanfattat. Härligt att det finns fler ägglovers där ute, som inte längre vill leva i en värld där äggen behandlas under all kritik på diverse företag. Ägg är något fint. Ägg är en oval sak vi ska behandla med respekt. Nu måste jag sluta. Ska gå och koka mig två fina, bruna sprättägg här. Testade dem efter en lååång period av gulare gula. Väl värda att testas också.

Ulrica sa...

Ägg i alla former är gott, speciellt ägg och knaperstekt bacon :) Ägg på hotell.... jag har jobbat som frukostvärdinna och grejen är att det tar sååå lång tid att få plattorna (åtminstone då jag jobbade) och vattnet att koka upp, så när de kokat i 2 min är de hådkokta...

jimmy Wixtröm sa...

Johanna körde din metod i morse!
Perfekta, tyvärr sprack ena ägget när det entrade kastrullen så det blev liksom en sån vit orm på det.

+++ ändå!