onsdag 5 maj 2010

Egypten Del 2, del 1/2

Okey, jag delar upp del 2 i 2 delar.
Johanna hittade en kul grej i Alex Shulmans blogg som han i sin tur hade hittat från Stjärnorna på slottet. Att man har hand om en dag var och så hittar man på roliga saker. Så, idag var det min dag och jag börjar bakifrån. Vi avslutade dagen med att rida kamel i öknen.

Jag har reset mycket och hade lite inställningen att det är ungefär lika tråkigt sim att rida elefant i Thailand, glöm det. Det här var topp 10 bästa upplevelsen jag gjort.

Satt i bussen och väntade, fick någon skön actionfilmskänsla där.

Den höll i sig i typ 5 min sen blev det vanlig turist känsla igen...

Efter en skakig bussfärd var vi framme, där stod kamelerna och väntade i värmen...

Det var bara att sadla på och rida iväg...

Johannas kamel var lite trött så jag bogserade...

På savannen...

Johanna, en blandning mellan taliban och svensk midsommar...

Kamelerna behövde vila lite...

Sen fortsatte vi och bogsera...

Solen höll på att gå ner...

Då slog jag läger...

Då slog Johanna läger också...

Då sa kamelen... ingenting, för kameler kan ju inte prata...

Sen lagade Johanna och Mohammed, mitt ute i öknen. Bröd och te blev det.

Fortsättning följer imorgon, då början av dagen...

7 kommentarer:

Tobbe sa...

Okej, intressant. Då ska vi se. Kommentarer / frågor på detta kommer här:

1. Varför har ni såna där fula saker på huvudet? Är det nån sorts skydd, och i sådant fall mot vad? Bränner man sig i hårbotten eller?

2. Vad exakt är det Maggan och Mohammed (vilket par) lagar? Är det mat eller? Det framgår ju inte. De skulle lika gärna kunna laga sadeln man sitter i på kamelen.

3. Det ser ju ut att vara innihelvetes varmt alltså. Varmare än i Thailand eller varfan som helst? Är det det? Eller luras man av öknen och solen och allt?

Jahapp, det var allt.

Tobbe sa...

Aaaaah, kollade igen. Jag missade ju – det står att det blev bröd och te. Då var det alltså ingen sadel som var paj. Då tar jag tillbaka den frågan och ställer en ny:
Vadå bröd? Ni kan väl inte ha lagat bröd mitt ute i öknen? Hade ni en ugn med er? Eller var det så varmt att det blev bakade bara av att ligga i solen?

Tobbe sa...

Ååååh, nu ser jag igen. Det är ju för tusan en eldstad precis brevid baket. Då har ni ju såklart grillat på ert bröd där. A men då tar jag tillbaka den frågan också, och ställer en ny fråga:
Hur lång tid tog det egentligen att få till brödet över den där elden? Jag menar, när man gör bröd i ugn så tar det ju bra lång tid. Kan ju ta en halvtimme typ. Hade ju varit smidigare och snabbare för er att grilla korv, som alla andra gör.

jimmy Wixtröm sa...

Ok, ber om ursäkt att jag inte är tydlig nog, mitt fel Tobbe.

1. FULA? det är ju klassisk arafat, ska man göra något gör man det ordentligt dvs. man tar seden dit man kommer. Det är skydd mot solen och här har du mer info. http://sv.wikipedia.org/wiki/Palestinasjal

2.
Dom lagar ett klassiskt Beduinskt bröd (http://sv.wikipedia.org/wiki/Beduiner)

man hade en upp och ned vänd skål typ som det brann under så den blev glädhet, det tog max 1 minut för brödet att bli klart, snacka om snabbmat alltså...

3.
Varmt?! Skojjar du eller. Thailand framstår som en Svensk sommardag jämfört med det här.
På söndag ska det bli 41 grader, I SKUGGAN!

Inget annat du undrar?
Nu ska vi gå o äta lunchbuffé.
heppåre.

Robert sa...

Klarat er från magsjuka?

Vad har du för kamera med dig? BLir ju fina bilder.

Peter sa...

Sista frågan kan jag svara på min svarta lilla Ixus 120

jimmy Wixtröm sa...

Sista frågan svarade Peter FEL på. Jag har en Canon Eos 5D MK II. med 16-35 2,8 ISM. samt en 580EX blixt.

Ixusen har jag i och för sig tagit alla andra bilder med som inte är från kamelsafarin.

Ingen magsjuka än. *pepper peppar*