fredag 11 december 2009

Världens äldsta 86a.

Jag har en lillebror som är 23 men som lever som om han vore 40, och det har har han gjort de senaste 4 åren.
För det var där någonstans det började. eller var det långt innan de? iaf.

året är 2006
Jimmy är 18 år och lite skönt finnig och rölätt. Bor hemma hos mor och far och har just tagit sin examen från media gymnasiet i Karlskoga.

Själv så hade jag bott i Sthlm. ett par år i en liten lägenhet vid globen som Tobbe hade fixat. Likaså jobbet på Slitz där jag plåtade allt med två ben och fyra hjul för slav en slav lön på tio tusen per månad.
Det var då det var dags, dags att utveckla företaget lite, uppgradera, expandera, producera och så till sist leverera.
Kom på den briljanta idén att Jimmy skulle bli Värmlands nya stjärnfotograf medan jag stämde av marknaden uppe i Sthlm.

Hem skickade jag en hel kamera utrustning, en bok hur man tar bilder och en i liten sportbil som jag hade leasat något år.
(ja nu var det väl inte så att han bara fick den utan baktanke. Storebror fick ju då en bra anledning till att inhandla en ny)
Bilen hade även stripes med hans namn på- Photograper Jimmy Wixtrom. Määäktigt som man säger i Karlskoga.
Där satt man i Stockholm och tänkte- Nu är han allt bra nöjd där hemma...
Den tanken fick jag leva med i två veckor tills Jimmy ringde och beklaga sig över de minimala lastutrymmet bilen erhöll.
- Peter kan jag få byta bilen till en Volvo?!!? vad hände där?
Jodå, Jimmy skaffade sig enVolvo sen efter det har det bara fortsatt...


Jimmy skaffar ICA-kort. tycker de är genialiskt. Han äter ju lunch från ICA varje dag då spar han 1 kr per dag, de är ju 365 kr på ett år.
Han köpte senast nu i dagarna vinkyl som han har i vardagsrummet. Alla vi som känner Jimmy undrar ju så klart varför?!
Som Nilsson inte var sen att påpeka. - Jimmy va fan ska du ha i den då, skridskorna eller? -Nej Nej Nilsson, de är ju såhär att jag dricker ju inte så ofta vin så de är ju bra att ha en sådan så de håller sig bra. ( Jimmy är ute två ggr. om året. Han tycker de är så stimmigt där ute i vimlet)

Igår skulle jag flytta till min hjälp får jag Andreas och Jimmy. Andreas kommer för att han vet att jag blir sur annars. Jimmy skiter i om jag blir sur, han kommer enbart för att att få köra lastbilen, och det får han.
I lastbilen berättar Jimmy att de är fan ett av hans drömjobb att köra lastbil. Gött o sitta och käka köörv hälsa o tuta på kollegorna man möter på vägen medan man samtidigt spiller en liten klick gurkmajonäs på sin vita T-shirt. Ja vad ska man säga om det...


Jimmy rattar runt i rondellen och är på väg in mot Shurgards parkering. lycklig som ett barn på julafton. Jag frågar Bardell om han hade tänkt att gå ut något i helgen. Jimmy kollar konstigt på oss som om vi pratar ett främmande språk.
Ivrig att vara med i diskussionen kontrar jimmy - du har ni varit på ICA-Maxi på en fredag. Så jävla bra, de brukar jämt bjuda på ost och korv och massa annat, säkert en fyra olika grejer. Då kan man gå omkring där inne o bara mysa. mmm Dyng gött.

Ja sån är han våran morfa... jag menar vår lillebror. Men han är bra go ändå.

Vill ni överaska honom någon dag så ska ni köpa Kaffe och till det några bitar Lysmelk (ljus choklad från shell) det gillar han. En chokladbit i munnen och sen sila kaffet mellan tänderna är enligt Jimmy den bästa stunden på dagen.

Inte konstigt att han går under namnet "världens äldsta 86a".

Jimmy njuter av lysmelk och kaffe.

10 kommentarer:

Mamma sa...

Va gulligt du har skrivit, kanske är det syskonkärlek

Jimmy Wixtröm sa...

Gött dä, För övrigt var jag just på baken och fixade med lite fondsparande och Pensionsförsäkring, jag var för UNG för att börja spara till pension? Dåligt...

Lovisa sa...

Hahahaha jag har ont i
magen...

Gluddmob sa...

"Året är 2006. Jimmy är 18 år och lite skönt finnig och rölätt"

Hahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!! Nu har jag läst den där inledningen tio gånger. Skrattar mig fan harmynt av just de där raderna. Vetefan varför, men de är sjukt roliga.

En snabbanalys säger mig att man väntar sig någonting betydligt tyngre efter "Året är 2006", typ "Supertankern Exxon Valdez lämnar Chile i morgongryningens lugna vatten. Det ska visa sig bli fartygets sista resa", eller nåt.
Inte "Jimmy är lite skönt finnig och rölätt".

Hahahahahaha, jag dör fan här...

VHC-bloggen sa...

*asg* Vilket underbart inlägg! Hatten av, det satt som en smäck!

@ Jimmy - Va?! För ung?! Jag fick ju börja pensionsspara som 23-åring... Visserligen var det ju "back in the days"... 1999... :P

Tobbe sa...

Hahaha. Och så säger Jimmy att JAG är gubbig för att jag rullar egna köttbullar. Va? Snacka om att vara ute i ogjort väder. : =)

Anna sa...

Gluddmob: Det enda som poppar upp i mina tankar är PEGs röst som säger "Jag minns det som igår, året är 1912" ovs "Hirvin" är nog den mest genialiska låt jag hört, den kommer alltid att ha en historisk plats i mitt hjärta. Den är fantastisk!
Förmodligen är det därför du känner en sådan gemenskap med orden som inleder Peters inlägg.

/A

Elin Grindemyr sa...

Va söta ni är!! Ohh ja har så många roliga minnen tills. me er som ja brukar tänkta på ;)

Kramar Elin

Tobbe sa...

Elin: Ja verkligen, fy fan vad roligt vi hade under några år allihopa. Du måste banne mig ta med dig barnen och komma hit och hälsa på snart. : )

Anonym sa...

:D härliga ni är!