lördag 26 december 2009

Jimmy Timell Da Vinci!

Är ju hemma några dagar i Värmland hos mor och far. I morse när jag vaknade i mitt gamla rum (som även är Jimmys gamla rum) slog det mig. Det är ju ofta jag hackar på min yngste bror av olika anledningar (dock alltid fullt rimliga), men innerst inne är han ju ett geni. Det är liksom inget att diskutera. Kolla bara in dessa lösningar, som skulle få självaste Äntligen Hemma-Martin att baxna av avundsjuka.

1. Vi smygstartar med tomten i fönstret. Den här gjorde Jimmy i unga år. Men ändå ser det ut som att den är gjord av en mästare. Stjärnan på mössan är fulländad, och "hacken" i den gröna halsduken är gjorda med millimeterprecision. Den här pjäsen håller ännu idag, anser morsan, och låter den stå framme. Jag håller med.



2. Bakom spegelväggen döljer sig ytterligare ett mästerverk som fått leva kvar under alla år sedan Jimmy var tonåring och rölätt och finnig. Vi pratar givetvis om tjock-tv:n som han med elegans och exakthet har "monterat" in i garderoben. Notera här hur han minskat avståndet ovanför tv:n med hjälp av ett mycket trendigt gardinstycke, eller det kan möjligtvis vara ett påslakan till ett täcke också. Hur som helst, snyggt är det mot de guldiga kanterna på speglarna.



3. Och så till det kanske största mästerverket av dem alla. Pricken över i. Grädden på moset. Löken på laxen. "Stad i ljus", som jag har valt att kalla detta alster. Här har Jimmy alltså tänkt till ordentligt innan han skred till verket. Han har först med omsorg målat en siluett, eller skyline om man så vill, av en stor stad. Det skulle kunna vara New York. Eller är det kanske Tokyo vi ser här? Det är ju lite av mystiken också, att man inte riktigt vet. Han har sedan gjort konstverket komplett med en ljusramp från IKEA som liksom ger hela staden ett sken. Ett lyster.




Ja, vad säger man. Jag är faktiskt mållös denna gång. Förlåt Jimmy för alla gånger jag har hackat på dig om olika saker. Du är ju ett geni i grund och botten.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Hahaha nu fick jag mig ett gott skratt! Det här med att saker ska vara inbyggda är en fix idé hos jimmy :)

Anna sa...

Ja, det var nog bara ren tur att vi lyckades avstyra Jimmys ide' om att ni skulle BYGGA IN ett akvarium i sovrumsväggen..:)

Puss på dig hjärtat!

/A

Tobbe sa...

Nu ska ni inte vara dumma mot Jimmy. Han är ju ett geni har jag ju sagt. : )

Gluddmob sa...

Retar mig lite på att tv:n står lite snett inne i skåpet.