tisdag 14 april 2009

Nja, så var det väl inte riktigt!

Här måste nog pappa gå in och precisera lite när det gäller byggnationen av sandlådan under gårdagen.
Mycket riktigt var det så att Jimmy mötte upp mig vid Bauhaus när sandlådan och 200 kilo sand redan låg i bilen. Som vanligt var han cirka en halvtimme efter uttalad tid, men det lägger vi ingen vikt vid. Vad som dock inte framgick i hans briljanta inlägg nedan var att han redan kvällen innan ringde upp och hörde sig för om det var något vi behövde hjälp med hemma (vilket ju är otroligt gentilt i sig). Jag nämnde redan då att det var tämligen körigt dagsschema på annandagen påsk och att han absolut fick hugga tag i byggnationen av sandlådan. Då den lille parveln ser sig själv som en händig karl fick han givetvis en kick av detta uppdrag, som i mina ögon lät fullkomligt aptråkigt och krångligt.
Sedan har han en fantastisk förmåga att inte se vad som händer runtomkring honom under tiden han jobbar. Så när lilla-Jimpa satte sig ner med besticken i högsta hugg efter att han snickrat ihop sex plankor frågade han vad jag egentligen hade haft för mig under tiden han byggde, eftersom jag inte var klar med maten ännu.
Well, det här är väl facit:

* Hjälpt till att lyfta ut allt ur bilen.
* Fällt upp alla säten i bilen och städat ur den.
* Plockat in och upp fem kassar sprängfyllda med mat från storhandlingen.
* Servat Jimmy med diverse verktyg och förlängningssladdar.
* Satt på utekläder på Liam tre gånger (och tagit av dem följaktligen)
* Gjort ren hela gasolgrillen.
* Marinerat köttet och kycklingen.
* Plockat fram ingredienser till en sallad.
* Förberett och stoppat in klyftpotatis i ugnen.
* Dukat fram en massa saker (läs goda såser mm) till middagen.
* Grillat köttet samtidigt som jag tjafsade med Liam om att man måste ha skor ute.
* Blivit varse att även Peter och Bardell skulle komma och äta.
* Plockat fram ännu mera pommes frites och dessutom friterat dessa.
* Plockat fram ännu mera kött, marinerat detta och grillat en vända till.
* Hunnit med att hälla i fyra säckar sand i sandlådan under tiden som köttet grillades.
* Haft en diskussion med Liam om att han ska vara tacksam att Jimmy hjälpte honom.
* Ställt fram och gjort i ordning mat till totalt sju personer.

Å andra sidan – det var nog tur att jag och Jimmy inte vände på arbetsuppgifterna för då hade sandlådan sett ut som ett torn, köttbitarna varit sönderbrända och Peter och Bardell hade fått köpa med sig en påse från McDonalds : )

Vanlig syn vid mabordet i vårt hus:

Inga kommentarer: