torsdag 16 april 2009

Det här med pengar alltså!

Varje dag läser jag i diverse tidningar och på olika sajter om folk som tjänat flera miljoner på någon smart idé, som ärvt en smärre förmögenhet eller helt enkelt bara har haft ett jävla flyt och kammat hem några millar. Och precis varje gång funderar jag över hur jag skulle kunna tjäna så mycket pengar. Inte så att jag är besatt av att ha mycket pengar på något sätt, men jag skulle ändå tycka att det vore jävligt gött att kunna spontanåka till LA med familjen en vecka utan att behöva gråta när man betalar flygbiljetten. Eller köpa en fräsch Porsche för sisådär 500 000 utan att behöva råna en bank.
Men varje gång jag börjar fundera är det samma sak. Jag kommer fram till samma jävla dystra sanning. Jag är inte tillräckligt smart för att komma på något genialiskt. Jag är inte dum i huvudet, högst normalbegåvad kanske, men inte ett geni. Jag är inte tillräckligt bra på något som skulle kunna göra att jag tjänar pengar på det, exempelvis idrott, politik eller vad det nu kan vara.
Och så slutar det på samma sätt som alltid: Jag inser fakta, köper den bistra sanningen och ringer till Anna och säger att vi kanske borde köpa några trisslotter i veckan trots allt.
Vad vill jag ha sagt med det här då? Inte ett skit egentligen. Förutom att det vore gött med typ sju miljoner på banken. Bara sju liksom. Snälla!
Anna – jag köper med några trisslotter hem ikväll. Sen är det säkert Bingolotto till helgen…

Undrar om den här killen har gott om pengar på banken? : =)

6 kommentarer:

hans jimmy Wixtröm sa...

Men Tobbe...
Varför la du ut en semesterbild på dig och Anna?

Anna sa...

Jimmy: Du får inte vara elak mot storebror.
Men det var roligt! Ha ha ha

Gluddmob sa...

Gick i exakt samma tankar idag. Räknade dock raskt ut att vinsterna i både Bingolotto och Triss är för klena. Jag skulle vilja slippa jobba resten av livet, och samtidigt ha råd att göra saker hela dagarna. Då måste man ha runt 30-40 miljoner för att det ska räcka resten av livet. Måltips och V75 är det som gäller, med andra ord.

Tobbe sa...

Hans Jimmy: SVS????????????????

Gluddmob: Ja det hade ju varit det ultimata. Att ha typ 30-40 miljoner. Men jag skulle ändå känna en viss stimulation och lugn och ro i kroppen om jag vann typ 3 miljoner på Triss. Det kan man väl få göra? Va? Va, va?

Ulrica sa...

Enligt boken "The Secret" så är det inte idén du ska komma på först, utan vad har folk för behov, vad vill de ha för lösningar...då kommer du på idén. Sedan att tro att pengar kommer, och se dig som rik redan, glöm ordet "har inte".
Lycka till!

Gluddmob sa...

Jo, självfallet hellre 3 miljoner än ingenting. Men ska man kunna unna sig nåt i den här byhålan så är det ju inte mycket att komma med. :(

Och härmed har vi återupplivat den gamla hederliga diskussionen om när man är rik, egentligen. Vill minnas att den vållade fullblodsdebatt på en av FHM-redaktionens typiska luncher. :)