tisdag 10 februari 2009

Hon ska måla hela världen…

Nu har hon slagit till igen. Min fru alltså. Mästermålaren i sina stövlar. På bara en dag har hon hunnit med att måla om en vägg i Liams rum (som han tyckte att han skulle rita lite på), en vägg i vårt sovrum (som redan nämnde kille också ville måla lite på), samt en vägg i köket (som bara var allmänt skitig).

Allt detta har hon gjort på samma dag. Och satt tillbaka alla hyllor också. Och dammsugit.
Och just nu står hon lätt böjd över sin egen fars rygg och kollar när denne lägger ny fog under mosaiken i köket. Hon är intresserad. Hon frågar en massa. Hon vill lära sig.

Och här inne i sängen ligger jag och har bara en enda tanke. Varför? Varför varför varför vill hon vara bra på att foga? Varför vill hon vara bra på att måla?
Det är ju för fan svintrist. Jag vill vara bra på saker som är roliga. Som att spela hockey. Eller köra bil.
Men nä, Anna hon vill vara bra på att foga. Konstig kvinna man är gift med. Men söt, dock.

Här är en bild från när jag friade till Anna inför 9000 människor i Löfbergs Lila Arena:

7 kommentarer:

Gluddmob sa...

Ja, det här är ett intressant ämne! En del människor är faktiskt genuint intresserade av sådant som att foga, svarva, regla och tapetsera. Det övergår mitt förstånd.

Okej om man är intresserad av sport, musik, bilar eller liknande. Är man bra på en sport är det ju någonting folk ser (och så får man snygg kropp), är man bra på musik är det någonting folk hör (och blir imponerade av), kör man en snygg och cool bil märks man (och andra blir avundsjuka).

Men om man tätat en dörrlist? Då har man ju typ mest tätat en dörrlist.

Vad är det?

Tobbe sa...

Glubbmob: Exakt. Varför är det så? Det är ju det här jag inte riktigt förstår. Jag kan hitta en liten poäng i det – att man på något sätt vill fylla huvudet med kunskap. Att man nästa gång fogen går sönder vill kunna fixa det själv. Men var får man intresset att lära sig detta ifrån? Eftersom det är så fruktansvärt tråkigt?

Anna sa...

Pojkar fäll ner pungen och landa, för nu ska jag ta och förklara hur det ligger till.

Tänk er följande:
Person A är gift med person B och tillsammans äger de en villa från 1995. Detta hus behöver naturligtvis underhållas, men varken person B eller person A är särskilt intresserade av diverse hantverk. Person A har tummen mitt i handen medan person B inte ens har en tumme. Person A inser då att hon är tvungen att lära sig och inhämtar därför information från person C.
Efter att person A gått i person C´s hårda skola, har hon snappat upp ett och annat och kan numer klara av mycket själv och slipper därmed kalla på person C så fort något behöver fixas.

Dessutom får jag en skön känsla av att veta att jag kan klara av saker själv.

Mitt nästa mål är att lära mig platt-sättning.
När jag lärt mig det, startar jag firma. Målgruppen är killar med samma tankesätt som ni. Tänk er själva: Jag målar, tapetserar, kaklar och kan dessutom spackla frugan (jag är ju faktiskt makeup artist också.)

/Anna

Da man, Hans Jimmy sa...

Så här långt är jag med Anna, person A är du, person B är Tobbe och person C är din pappa...

Men va fan Anna. Person D då, som kallas in för att lägga golv, måla huset och lägga nytt tak osv.?!?!?

Nu kanske person D blir ledsen och inte vill lyfta en enda spik längre...

Tycker han förtjänar mer cred.

Anna sa...

Jimmy, min goa lilla kaviar-kille!

Självklart ska du inte gå lottlös, dina insatser i form av person D ska självklart premieras.
Du är en klippa!

Men jag kände att ekvationen inte fick bli mer invecklad än så.

Puss

Tobbe sa...

Hans Jimmy: Jag håller helt med dig. Så länge du gör jobbet åt mig är det klart att du ska ha cred. Jag lagar helstekt rostbiff och potatisgratäng till helgen. Kom över så äter vi lite och tittar på under tiden som Anna lär sig hur man ytspacklar en tvåtumskolv som ligger på snedden över loftgången med fyra bredvidliggande gjutjärn. : )

Gluddmob sa...

Nu glömmer ni person E. Person E är en fetlagd värmlänning som ibland kommer på besök, men varken kan hjälpa till med lister eller matlagning. Person E är mest oduglig! :D